Het eerste kwartaal 2025 ligt alweer achter, dus hoog tijd om in de webdesign trends voor (de rest van) 2025 te duiken. Webdesign trends zijn natuurlijk fantastisch en interessant, maar nuchter als we zijn bij Sparkel Communication, weten we ook dat trends een jaar later zomaar weer over kunnen zijn. Ofwel: zeker toepassen wanneer het gewenste doel bereikt wordt en het bij je brand aansluit, en anders toch maar even overslaan wellicht. We adviseren je daar natuurlijk met liefde over.
Trend nr. 1: Micro interacties / animaties
Na enkele jaren van the more, the better, (lijken extreme animaties met invliegende secties en 3 dubbel overlappende en bewegende secties 🙂 ) plaats te maken voor iets meer subtiliteit. Oftewel: wel animatie en interactie, maar meer op een micro niveau. Doel: beetje verrassen, aandacht houden zodat je bezoeker niet vertrekt en soms ook puur functioneel. Voorbeelden van micro interacties / animaties: buttons die bij hoveren (zweven) van je muis veranderen van vorm, plek of een extra functionaliteit onthullen. Van de laatste vond ik een mooi voorbeeld.
Trend nr. 2: Bento grids
De bento design trend vind zijn origine in de Japanse cultuur, en wel specifiek de lunch box. Die is namelijk, zoals veel in de Japanse cultuur, zeer netjes in compartimenten ingedeeld. Dat is niet alleen netjes, je voorkomt er ook mee dat allerlei smaken ongewenst in elkaar overvloeien. Deze indeling is sinds medio 2024 overgewaaid naar webdesign en zal ook in 2025 een trend blijven verwachten we.


Trend nr. 3: Story driven (story telling) webdesign
Steeds vaker zie je websites (en shops) die niet alleen aandacht hebben voor het gebruiksvriendelijke) (don’t make me think) , maar waar het verhaal dat overgebracht moet worden een belangrijke plek heeft gekregen. Deze trend wordt wel story driven of story telling webdesign genoemd. Note: om een goed verhaal te kunnen vertellen, heb je wel goede visuals nodig (ofwel, daar komen nog wat productie kosten bij). En vergeet niet dat een goed verhaal niet alleen bestaat uit leuk design / visuals, maar zeker ook door sterk geschreven teksten. Dit soort design is dan ook niet weggelegd voor alle bedrijven, doch kan, mits goed uitgevoerd, zeker een prachtig en converterend resultaat opleveren, zeker voor brands waarbij emotie een belangrijke rol in het beslissingsproces speelt, zoals bijvoorbeeld in de mode branche.