Een sales funnel – ook wel verkoopfunnel genoemd – is het proces dat potentiële klanten doorlopen vanaf het moment dat ze voor het eerst in aanraking komen met jouw bedrijf of product, totdat ze daadwerkelijk klant worden. Dit wordt vaak visueel weergegeven in een trechtervorm, waarbij veel mensen aan de top binnenkomen en stap voor stap worden gefilterd, totdat enkel geïnteresseerde kopers overblijven.
Wat is een sales funnel precies?
Een sales funnel bestaat meestal uit meerdere fasen:
- Awareness
- Interest
- Consideration
- Action
- Retention

1. Awareness
In deze fase komen mensen voor het eerst in aanraking met jouw product, dienst of merk.
Hoe kun je hierop inzetten?
- Advertenties op Google, Facebook, TikTok, etc.
- Organische sociale media content
- SEO-geoptimaliseerde blogberichten
- Influencer marketing
2. Interest
In de tweede fase heb je de aandacht van je doelgroep vast. Hier gaan ze actief op zoek naar meer informatie over jouw aanbod.
Welke informatie zoeken deze mensen?
- Blogartikelen
- (YouTube) video’s
- Gratis webinars
- Whitepapers
→ Kortom, als het gratis is én waardevolle informatie biedt over jouw aanbod, zit je goed.
Consideration
Na het doornemen van de waardevolle informatie overwegen potentiële klanten om met jou samen te werken. Vaak vergelijken ze jouw aanbod met dat van je concurrenten.
Hoe neem je een stapje voor op je concurrentie?
- Deel case studies
- Zorg voor een duidelijk prijsoverzicht
- Deel productdemo’s
- Creëer een uitgebreide FAQ-pagina die mogelijke bezwaren wegneemt
Action
Deze fase lijkt vanzelfsprekend, maar is dat zeker niet. Veel bedrijven gaan hier de mist in door te denken dat klanten vanzelf aankloppen.
Hoe stimuleer je jouw potentiële klant tot actie?
- Plaats duidelijke call-to-actions – nadruk op actionS
- Zorg voor een eenvoudige aankoopprocedure
- Creëer tijdelijke acties om twijfelaars over de streep te trekken
- Geef een resultaatgarantie om vertrouwen te winnen
Retention
De prospect is nu een klant geworden. En deze fase zorgt ervoor dat je klant daadwerkelijk blijft, want het behouden van tevreden klanten is namelijk goedkoper dan het werven van nieuwe klanten.
Hoe houd je jouw klanten tevreden?
- Zorg voor uitstekende service (duh)
- Blijf in contact via mail met handige tips en tutorials
- Verhoog de waarde per klant door gerichte upsells
Wanneer heb je een sales funnel nodig?
Het zal je niet verbazen – na het lezen van bovenstaande sectie – dat iedere onderneming baat heeft bij een goed doordachte sales funnel.
Een sales funnel stelt je in staat om meer klanten aan te trekken én de waarde van die klanten te verhogen dankzij de relatie die je gedurende het proces opbouwt.
Er zijn twee soorten sales funnels:
- Online sales funnel: ideaal voor servicegerichte bedrijven (B2B & B2C) en e-commerce ondernemingen.
- Offline sales funnel: geschikter voor grotere bedrijven, zoals ArcelorMittal, waarbij klanten niet via een “gratis weggever” binnenkomen.
Weet je niet zeker of je jouw online of offline sales funnel moet verbeteren? Dan is het verstandig om even met een kritische blik te kijken naar onderstaande stellingen…
- Je trekt veel bezoekers aan, maar deze bezoekers niet converteren naar klanten.
- Je klanten haken af in bepaalde fasen en je weet niet precies waarom.
- Je hebt het gevoel dat je klantenpotentieel niet volledig benut wordt.
Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jouw funnel? Neem gerust contact op voor vrijblijvend en op maat gemaakt advies.