Een ‘top topical’ is een inhaker: een post op je sociale media die inhaakt op een thema of gebeurtenis waar iedereen de mond van vol heeft.
Kerstmis, Pasen en Moederdag kent iedereen, maar wist je dat er ook een wereldknuffeldag, kiss-a-ginger-dag en zelfs een internationale dag van het naakt tuinieren bestaat?
In elke bedrijfstak zijn er dagen die niet te vergeten zijn… complimentendag, dag van de slager, dag van de zorg, de Rode Duivels die een wedstrijd spelen,…
Vergeet deze dagen niet.
Het zijn makkelijke onderwerpen om wat content rond te maken.
Geen inspiratie voor je posts of nieuwsbrief? Toptopicals zijn je redding.
Je kan zelfs opbouwen in je posts naar die bepaalde dag of een wedstrijd rond die dag organiseren, de mogelijkheden zijn eindeloos. Gebruik deze onderwerpen slim.
Het voordeel van deze actualiteit is dat die op voorhand vastligt. Denk maar aan de Vlaamse Feestdag, de Dag tegen Kanker, de start van Pukkelpop, het begin van het nieuwe schooljaar.
Waarom is het belangrijk voor jou?
Je publiek klikt het vaakst op voor hen relevante boodschappen. Actualiteit is relevanter dan tijdloze content. Zeker als je met een originele twist inspeelt op een dag die waardevol is voor jouw publiek, bestaat de kans dat het aantal kliks de hoogte in schiet.
Dankzij een top topical kalender bedenk je gemakkelijker op voorhand artikels, tweets, Facebook- en Instagram-posts over deze speciale dagen. Zo heb je meer tijd om iets humoristisch te zoeken en te posten, om een passend beeld te fotograferen, een korte video te maken of een kortingsactie uit te werken.