Slimme bedrijven investeren in mensen

Uiteraard moet je als bedrijf in mensen investeren.

Een wijs man 😉 zei ooit: ‘je medewerkers zijn het grootste kapitaal van je onderneming’.
Hij zei het voor de eerste keer héél lang geleden maar het is ook vandaag nog altijd (en misschien zelfs nog meer) brandend actueel.

Hier gaan we het uiteraard alleen hebben over het marketingaspect van die medewerkers want wat medewerkers posten over jou als bedrijf draagt heel hard bij aan je merkverhaal.
Slimme bedrijven hebben al lang door dat een kortetermijnmarketing niet werkt en focussen zich op de lange termijn en op het menselijk engagement.

Menselijk engagement is waar de algoritmes van sociale-mediakanalen op draaien. Terecht!
76% van de mensen geeft in een onderzoek aan dat ze content van ‘normale’ mensen meer vertrouwen dan van het merk zelf.
Ambassadeurs hebben binnen je bedrijf is hĂ©Ă©l belangrijk, meer nog… in feite zou je van elke medewerker een ambassadeur moeten maken.

Het duurt niet alleen ontzettend lang om te bouwen aan het merkverhaal, online zichtbaarheid, een volgersbestand en vertrouwen. Corporate pagina’s op LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram kunnen niet alles alleen dragen en hebben vaak een slecht volgersbestand. Het bestaat meestal uit mensen die iets van het bedrijf willen. En juist daarom zijn jouw mensen het geheim naar het volledig benutten van alle social-mediamarketing.

Elke post gedeeld door een medewerker kan leiden tot honderden nieuwe connecties. Zij hebben namelijk gemiddeld tien keer meer volgers dan corporate pagina’s. Netwerken van medewerkers bestaan niet alleen uit familie en vrienden, ook uit vorige collega’s, klanten, prospects en andere like-minded professionals. Precies de mensen die je als organisatie wilt bereiken. De mogelijkheid om met een breder publiek in contact te komen en te bouwen aan een duurzaam en sterk merk is waanzinnig.

Enkele concrete cijfers om deze gedachte te onderbouwen:

  • Bijna de helft van de wereldpopulatie (3,03 miljard mensen) zit op social media.
  • LinkedIn heeft ruim 560 miljoen accounts in 200 verschillende landen.
  • 88 procent van de 18 tot 29-jarigen gebruikt social media, 78 procent onder 30 tot 49 jaar en 64 procent onder 50 tot 64 jaar.
  • 67 procent van de consumenten zegt eerder een product of dienst te kopen die ze op hun social feeds voorbij zien komen.
  • 98 procent van de medewerkers gebruikt minimaal een social-mediaplatform voor persoonlijk gebruik, van wie 50 procent uit zichzelf al post over werk.
  • Een aanbeveling van een vriend of familielid zorgt voor 83 procent van de mensen dat ze sneller een product of dienst kopen.
  • 58,8 procent van de medewerkers in een formeel employee advocacy-programma spenderen meer dan vijf uur per week op social media met werkgerelateerde content. Medewerkers bij een bedrijf zonder een dergelijk programma brengen slechts 31,8 procent meer dan vijf uur online per week door.
  • Medewerkers die deelnemen aan een social employee advocacy-programma hebben 10 procent organische groei van hun sociale netwerken per jaar.
  • 87,2 procent van de ondervraagden vinden employee advocacy waardevol om hun professionele netwerken uit te breiden en 76 procent geeft aan dat het ze helpt op de hoogte te blijven van industriegerelateerde trends.
  • 74 procent van de medewerkers heeft het gevoel dat ze veel bedrijfsinformatie en nieuws missen.
  • 85 procent van de medewerkers zegt meer gemotiveerd te zijn als het management ze vaker informeert over wat er speelt.
  • Merkcontent reikt 561 procent verder als het gedeeld wordt door medewerkers dan vanuit de officiĂ«le bedrijfspagina’s.
  • Meer dan 80 procent van de ondervraagden zegt dat employee advocacy key is om vertrouwen op te bouwen bij medewerkers.
  • Het gebruik van social software verhoogt productiviteit met 20 tot 25 procent.
  • 73 procent van de salespersonen die social selling inzetten, doet het beter dan hun vakgenoten en halen 23 procent vaker hun targets.
  • Volgens IBM is een lead via social selling of employee advocacy zeven keer sneller geneigd over te gaan tot koop dan via andere leadgeneratietactieken.
  • 91 procent van de B2B-inkopers is actief op social media.
  • 79 procent van de sollicitanten gebruikt social media in hun zoektocht naar een baan.
  • 47 procent van de medewerkers die binnenkomt via een referentie is meer tevreden over zijn baan en blijft langer bij het bedrijf werken.

 

Bron: https://www.marketingfacts.nl/berichten/slimme-bedrijven-investeren-in-een-menselijke-merkstrategie