In een concurrerende jobmarkt is het van cruciaal belang om alle mogelijke voordelen te hebben in uw strategie voor het werven van talent. Eén van de beste voordelen die u als werkgever of recruiter uw bedrijf kunt bieden, is het bevorderen van een goede employer branding. Volgens Glassdoor accepteert 87% van de kandidaten een aanbod specifiek vanwege de culturele fit, terwijl 80% bereid is een baan te verlaten als deze niet de juiste zakelijke omgeving biedt.
Tegenwoordig begint employer branding een nog belangrijkere rol te spelen bij het aantrekken van de juiste kandidaten voor uw bedrijf. Dit geldt met name voor jongere generaties, zoals de millennials en de Z-generatie, die nu de arbeidsmarkt betreden. Deze kandidaten van de volgende generatie zijn op zoek naar zinvolle carrièremogelijkheden met een goede balans tussen werk en privéleven en nemen geen genoegen met omgevingen en banen die niet aan hun verwachtingen voldoen.
Maar hoe kunt u een krachtige employer branding opbouwen waarmee u de juiste kandidaten aantrekt? Hier volgen een paar tips die u kunt gebruiken om uw talentwervingsstrategie te baseren op het merk van uw bedrijf:
Definieer uw cultuur
Om uw employer branding met uw kandidaten te kunnen delen, moet u deze eerst definiëren. Uw employer branding is in wezen het gezicht van uw bedrijf en wat kandidaten geloven dat waar is over u, als werkgever. U moet dus nadenken over hoe u dit wilt uitstralen. Als u uw werknemers toestaat om thuis te werken als ze daar behoefte aan hebben, maak daar dan melding van op uw carrièrepagina. Deel foto’s van uw kantooromgeving en werknemersactiviteiten en, niet minder belangrijk, vermeld de missie en waarden van uw bedrijf telkens wanneer u een kandidaat interviewt en ook op uw website, bij voorkeur op uw over-pagina.
Focus op uw medewerkers
Uw employer branding begint altijd bij uw huidige werknemers, want zij zijn uw grootste ambassadeurs. Focus op hun succes en geef hen de juiste omgeving om te slagen is essentieel om een sterk employer brand op te bouwen. Deel hun meningen en visies over uw bedrijf door middel van video’s of citaten en deel deze op uw website en sociale media. Dit zal uw toekomstige kandidaten laten zien dat uw bedrijf de juiste plek is voor hen om te slagen in hun carrière, en hen motiveren om
te solliciteren op mogelijke vacatures.
Investeer in programma’s die de juiste kandidaten aantrekken
Het aanbieden van leermogelijkheden is essentieel om toptalent voor uw bedrijf aan te trekken, vooral millennials en kandidaten van de Generatie Z. U moet de leermogelijkheden die u aanbiedt echter wel afstemmen op de kandidaten die u probeert aan te trekken. Denk na over de domeinen waarin uw bedrijf actief is en bied cursussen aan die precies voor die domeinen nuttig zullen zijn. Probeer ook meer algemene opleidingsprogramma’s aan te bieden, zoals programma’s voor persoonlijke ontwikkeling, die goed ontvangen zullen worden en interessant zullen zijn voor de meerderheid van uw werknemers en kandidaten.
Word sociaal
Uw website gebruiken om nieuws en informatie over uw bedrijf te delen is niet langer voldoende. Nu Millennials en Generation Z-kandidaten veel tijd doorbrengen op sociale media, is het belangrijk dat uw bedrijf ook op die platforms aanwezig is. Naast het feit dat het een makkelijkere manier is om meer mensen te bereiken, is het ook een goede manier om uw kandidaten te laten zien dat u een modern bedrijf bent dat op de hoogte is van de nieuwe technologieën.
Zoals u ziet, zijn er heel wat goede manieren om uw employer branding een boost te geven en zo de
meest getalenteerde kandidaten aan te trekken. Breng ze in de praktijk en u zult zeker positieve
feedback krijgen van uw werknemers en potentiële kandidaten.