Het eerste wat iemand hoort over jouw bedrijf is de naam. Een goede bedrijfsnaam is herkenbaar, blijft hangen en draagt bij aan wat je wilt uitstralen.
Denk aan je doelgroep
Het is niet alleen belangrijk dat je een naam kiest die jij zelf leuk vindt, vooral je doelgroep moet je bedrijfsnaam aantrekkelijk vinden. Zorg ervoor dat je weet wat je gaat verkopen en aan wie. Op basis van deze gegevens kun je een brainstorm plannen. Leg de optie(s) daarna voor aan je doelgroep en kijk zo of deze in de smaak valt.Plan een brainstorm
Ga hier een middag goed voor zitten en schrijf alles op wat in je hoofd op komt. Leg een groot wit papier voor je neer en schrijf verschillende namen op het papier. Sorteer de namen vervolgens per ‘onderwerp’, zodat er verschillende clusters ontstaan en kijk of er onderwerpen of woorden zijn die er uit springen. Er zijn online diverse handige tools om een mindmap mee te maken, zoals Miro.Think positive!
Het is ook slim om voor een positieve bedrijfsnaam te kiezen. Eentje die doet denken aan iets positiefs of die een fijne herinnering oproept.Nationaal of internationaal?
Een bedrijfsnaam voor één land of taalgebied ligt natuurlijk makkelijker. Dit neemt niet weg dat je in Vlaanderen of Nederland ook voor een Engelse naam kan kiezen. Kijk goed als de naam geen (bij)betekenissen heeft in andere talenCheck de domeinnaam
Een .com-adres is lastig, heel lastig. Maar als jouw naam echt vonken geeft, overweeg dan het domein te kopen. Als het nog vrij is natuurlijk.Stel jezelf de volgende vragen:
- Is mijn bedrijfsnaam origineel?
- Is mijn bedrijfsnaam toegankelijk? Hij hoeft niet perse kort te zijn, maar wel goed uit te spreken en makkelijk te spellen. “Oscillococcinum” is de uitzondering die de regel bevestigt.
- Als je mijn bedrijfsnaam op de radio hoort, kan je hem dan correct opschrijven?