Hoe maak je een succesvolle direct mail-campagne?

direct mail
Direct mail lijkt misschien een verouderde marketingstrategie, maar is nog steeds verrassend effectief. Leer vijf cruciale stappen voor het opzetten van een direct mail campagne die werkt. Marketing via de post lijkt op het eerste gezicht achterhaald, maar het kan juist een geweldige manier zijn om klanten te bereiken. Maar direct mail is een van de beste manieren om de aandacht van uw prospect te krijgen. Laten we eens meer te weten komen over waarom u direct mail zou moeten proberen en hoe u een effectieve campagne kunt maken.

Waarom direct mail proberen?

Direct mail campagnes zijn niet meer zo gebruikelijk als vroeger, maar het is nog steeds een effectieve marketing strategie. Direct mail heeft een mediaan ROI van 29%, slechts 1% minder dan sociale media. En voor kleinere bedrijven is direct mail een betaalbaardere strategie dan online advertenties, terwijl u ook meer controle hebt over het aantal reacties dat u krijgt. Met een direct mail campagne kunt u verschillende aanbiedingen uittesten met een nieuw publiek en zien wat het beste werkt.

Hoe maak je een direct mail-campagne?

Dus ondanks wat critici misschien zeggen, is direct mail een goede aanvulling op uw algemene marketingstrategie. Laten we eens kijken naar vijf stappen voor het creëren van een succesvolle direct mail campagne.

Bedenk uw mailinglijst

Volgens direct-marketingdeskundige Edward Mayer berust het succes van uw direct-marketingcampagne op de 40-40-20-regel. Deze regel stelt dat het succes van uw direct marketing campagne afhangt van de volgende drie factoren:
  • Uw publiek – 40%
  • Uw aanbod – 40%
  • De uitvoering – 20%
De beste plaats om te beginnen is dus het samenstellen van uw mailinglijst – want als u de verkeerde doelgroep bereikt, maakt het niet uit hoe effectief uw aanbod of uitvoering is. Neem de tijd om te schetsen met welke bedrijven u contact wilt opnemen en zoek de juiste besluitvormer binnen dat bedrijf. Dit zorgt ervoor dat u niet alleen het juiste publiek bereikt, maar ook iemand die de autoriteit heeft om op uw aanbod in te gaan.

Ontwerp een effectieve marketingbrief

Vervolgens moet u een overtuigend aanbod ontwikkelen dat uw ideale klant zal aanzetten tot actie. Een van de voordelen van direct mail is dat u niet bang hoeft te zijn dat u te opdringerig overkomt. U probeert niet te informeren of te vermaken – u wilt dat de ontvanger tot actie overgaat. U kunt enkele ontwerpelementen toevoegen die het merk van uw bedrijf versterken, maar alleen als ze de lezer niet afleiden van de algemene boodschap. Het kan ook helpen om getuigenissen toe te voegen zodat uw prospects duidelijk kunnen zien waarin uw bedrijf zich onderscheidt. Maar bovenal moet uw brief gericht zijn op de prospect en hoe u kunt helpen aan hun behoeften te voldoen. Focus op hoe u een uitstekende waarde kunt leveren voor hun bedrijf.

Test uw campagne

Het belangrijkste is dat u de resultaten van uw direct mail-campagne volgt. Dit is een grotere uitdaging, maar het is mogelijk als u een strategie hebt. Als het bijvoorbeeld uw doel is om uw prospects u te laten e-mailen, kies dan een uniek e-mailadres speciaal voor uw campagne. Wanneer u dan een reactie begint te krijgen, weet u dat die van direct mail afkomstig is en niet van een andere marketingstrategie.

Integreer direct mail met uw andere marketingstrategieën

Direct mail-campagnes zijn het meest effectief wanneer ze worden gebruikt in combinatie met andere marketingstrategieën. Zorg ervoor dat uw marketingboodschap consistent is met uw e-mails, advertenties en sociale media-inspanningen. Dit zorgt ervoor dat u altijd een consistente merkidentiteit behoudt, ongeacht hoe u met prospects communiceert. Het belangrijkste is dat u consistent blijft met uw direct mail-campagne. Het kan even duren voordat u de gewenste resultaten ziet, maar met volharding moeten uw inspanningen hun vruchten beginnen af te werpen.

Heeft u advies of hulp nodig bij uw direct mail-campagne?

Neem gerust contact op met ons 😉