De voordelen van TikTok voor je bedrijf

TikTok
De voordelen van TikTok voor bedrijven zijn legio – je hoeft alleen maar een duidelijk beeld te hebben van wat ze zijn en hoe je ze kunt laten werken voor je merk. Als een van de nieuwste social media-platforms groeit het gebruikersbestand van TikTok snel en wordt het snel een geweldige kans voor bedrijven om een nieuw, groter publiek te bereiken. Ik bekijk de voordelen van TikTok voor bedrijven, zodat je kunt inschatten of het de moeite waard is om als bedrijf tijd en geld in het platform te investeren.

TikTok heeft een enorm, groeiend publiek

TikTok is al meer dan 2 miljard keer gedownload en heeft wereldwijd meer dan 800 miljoen actieve gebruikers. De belangrijkste demografische gebruikers van het platform zijn tieners en jongvolwassenen; 32,5% van de TikTok-gebruikers in de VS is tussen de 10 en 19 jaar oud, en 29,5% is tussen de 20 en 29 jaar oud. Maar het aantal gebruikers en de snelheid waarmee het groeit, betekent dat het toegang kan bieden tot een enorm publiek en het lijkt gemakkelijker dan op andere kanalen om video-inhoud te creëren die viraal gaat en honderden of duizenden mensen bereikt.

Het publiek is internationaal

TikTok wordt gebruikt in meer dan 150 verschillende landen, en virale video’s op het platform kunnen de hele wereld bereiken. Als je internationale markten wilt bereiken, dan is TikTok een effectief platform om in contact te komen met nieuw publiek in andere landen.

Videomarketing is een prioriteit

De trend voor videomarketing zal niet snel verdwijnen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 86% van de mensen meer video van merken wil zien. En hoewel 85% van de bedrijven al video gebruikt als marketingtool, is TikTok een goede manier om het bereik van uw videocontent uit te breiden. Als u nog geen video gebruikt, is het een vrij toegankelijke manier om video op te nemen in uw bestaande marketingstrategie.

Het is gemakkelijk om contact te maken met een publiek

Het is vrij eenvoudig om uw bedrijf te promoten en een publiek te bereiken door een hashtagchallenge te lanceren. U kunt een idee of thema kiezen en vervolgens gebruikers aanmoedigen om video’s te maken of na te maken met een hashtag die u als merk hebt bedacht. Het is een goede manier om de interactie met uw merk te vergroten en betrokkenheid te stimuleren.

Is TikTok geschikt voor uw bedrijf?

Zit uw doelgroep op TikTok? Hoewel het publiek op TikTok enorm is, moet je je afvragen of de mensen die je specifiek probeert te bereiken het ook gaan gebruiken. Dat gezegd hebbende, als je doelgroep TikTok momenteel niet gebruikt, moet je ook overwegen of ze dat in de nabije toekomst wel zullen doen. Hoewel TikTok momenteel een Generatie Z-trend lijkt te zijn, zijn de meeste belangrijke sociale-mediaplatforms begonnen met een overwegend jonger publiek. Instagram bijvoorbeeld werd aanvankelijk vooral gebruikt door tieners en jongvolwassenen. Maar nu is het publiek gediversifieerd en zijn er miljoenen bedrijven die het ook als marketingkanaal gebruiken. Door vroeg met een nieuw platform te beginnen, kun je een voorsprong nemen op je concurrenten. Je kunt beginnen je publiek te laten groeien voordat het platform oververzadigd is met bedrijven en gepromote content.

TikTok influencer marketing

TikTok staat nog in de kinderschoenen als marketingkanaal, maar sommige grote merken beginnen al met influencers op het platform te werken om hun bereik te vergroten. Deze influencers hebben miljoenen volgers, en nu zou een goed moment kunnen zijn om met hen te gaan samenwerken. Op dit moment vragen TikTok-influencers aanzienlijk minder voor toegang tot grotere volgers dan influencers op andere platforms zoals Instagram.

TikTok reclame

Het is nog steeds geen volwaardig advertentieplatform, maar TikTok heeft onlangs mogelijkheden voor advertenties geïntroduceerd. Er zijn momenteel vijf verschillende advertentieformaten, waaronder in-feed advertenties, die vergelijkbaar zijn met Instagram-advertenties en verschijnen terwijl je door scrollt: Branded Takeovers die verschijnen wanneer iemand de app opent, en Branded Effects die AR-filters, stickers en lenzen gebruiken. Hoewel deze advertentiemogelijkheden veel potentieel bieden om in contact te komen met het grote publiek van TikTok, kunnen ze een hoge minimumbesteding hebben die misschien niet betaalbaar is voor kleine tot middelgrote bedrijven. Het is dus de moeite waard om te overwegen of je bedrijf in staat zal zijn om te betalen voor advertenties op TikTok of dat je het op andere manieren zult moeten gebruiken om je bedrijf te promoten.

Inhoud moet origineel en boeiend zijn

Een van de voordelen van het gebruik van TikTok is dat je geen professioneel gefilmde en gemonteerde video’s van hoge kwaliteit hoeft te maken – je kunt gewoon je smartphone gebruiken. Je moet echter wel in staat zijn om met boeiende, leuke ideeën te komen, en je content moet origineel zijn. Dit soort content zal niet voor alle bedrijven mogelijk zijn, en in sommige gevallen zal het gewoon niet passen bij uw product of uw merk. U moet ervoor zorgen dat alle marketingkanalen die u gebruikt in lijn zijn met uw bedrijfsdoelstellingen en uw merkstrategie. Als de rest van je bedrijf heel serieus is, en je marketing is gericht op het leveren van diepgaande blogberichten of onderzoeksartikelen, dan is een TikTok hashtag challenge waarschijnlijk niet geschikt.

Hoe kun je TikTok in je huidige marketingstrategie inpassen?

Begrijp uw publiek op TikTok Neem de tijd om het platform te onderzoeken, te begrijpen hoe het werkt en wat je doelgroep en je concurrenten doen op TikTok. Je kunt beginnen uit te zoeken wat voor soort content je zou moeten delen – of het nu tutorials, behind-the-scenes, productlanceringen, door gebruikers gegenereerde content, of gewoon grappige video’s zijn. U moet ook een lijst samenstellen van relevante hashtags die u wilt gebruiken voor uw video’s en een aantal merknamen bedenken die u voor uw bedrijf kunt gebruiken. Beheer al uw platforms vanuit een gedeelde inbox Naarmate het aantal marketingkanalen dat je gebruikt toeneemt, is het belangrijk om ze allemaal in de gaten te houden – verwaarloos je Instagram-account niet omdat je TikTok bent gaan gebruiken. Gebruik een planner zoals die beschikbaar is op Iconosquare om ervoor te zorgen dat je consistent content plaatst, en gebruik een team inbox zoals Crisp om inkomende berichten over verschillende kanalen te monitoren. Door alle platforms vanuit één gedeelde inbox te beheren, verstuur je samenhangende communicatie die altijd in lijn is met de tone of voice van je merk. Het minimaliseert ook het risico op het missen van berichten of het uit het oog verliezen van gesprekken en zal helpen de klanttevredenheid te verbeteren. Hergebruik uw content voor verschillende kanalen Als je al video’s produceert voor je andere social media-kanalen, hoef je niet per se gloednieuwe video’s te maken voor TikTok. Kijk naar manieren waarop je een videobewerkingsapp kunt gebruiken om de video’s die je maakt voor Instagram, Facebook of LinkedIn te hergebruiken zodat ze geschikt zijn voor je TikTok-account. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je op alle kanalen dezelfde boodschap overbrengt. TikTok is misschien een plek voor luchtigere content, maar het wordt verwarrend als de beelden, het taalgebruik en het algemene merk totaal anders zijn wanneer iemand je vervolgens op een ander platform tegenkomt of je website bezoekt.    

Weet je niet hoe jij TikTok best zou inzetten voor jouw bedrijf?

Neem gerust contact op met ons 😉