Zijn emoji’s not done in zakelijke communicatie?

Mag je emoji's gebruiken in zakelijke communicatie.

Emoji’s, wie gebruikt ze tegenwoordig niet? 

Ze voegen namelijk een extra dimensie van emoties toe aan onze boodschappen en maken ze persoonlijker.

Maar de vraag blijft, is het gepast om ze te gebruiken in
zakelijke communicatie of op de werkvloer?

Mag jij emoji’s gebruiken in een zakelijke context?

Vroeger was het not done om bijvoorbeeld een smiley naar je
baas of klant te sturen, maar zijn de tijden veranderd?!

In dit blogartikel vind je het antwoord op deze vraag. En we
kunnen alvast met de deur in huis vallen: ja, je mag emoji’s gebruiken in een
professionele context. Maar er zijn wel enkele regels om in acht te nemen,
zoals: de emotiquette!

Emoji’s heeft een positieve invloed

Emoji’s brengen nuance en worden steeds vaker gebruikt op de
werkvloer. Uit een onderzoek van Clutch blijkt dat 77% van de ondervraagden
regelmatig emoji’s gebruikt in zakelijke communicatie. De meerderheid geeft aan
dat het een positieve invloed heeft op hun likeability en betrouwbaarheid. Toch
zijn er nog steeds mensen die onzeker zijn over het gebruik van emoji’s en
vrezen voor miscommunicatie.

Uit een trendrapport van Adobe blijkt dat meer dan 50% van
de mensen die emoji’s gebruiken aangeeft dat het invloed heeft op hun mentale
gezondheid. Meer dan 75% zegt dat het bijdraagt aan een harmonieuze en
respectvolle omgeving.

De emotiquette?

Maar hoe gebruik je emoji’s nu op de juiste manier? Daarvoor
is er de emotiquette! Bij het gebruik van emoji’s is het belangrijk om je af te
vragen:

  1. Wie je de emoji stuurt (Ken je deze persoon en
    welke leeftijd heeft die?
  2. Welke boodschap je wilt brengen en of het gepast
    is in de context.

Door deze vragen te stellen voorkom je misverstanden en weet
je zeker dat je de juiste snaar raakt.

Kortom, emoji’s zijn helemaal oké in zakelijke communicatie,
zolang je ze op de juiste manier gebruikt. Met de emotiquette in je achterhoofd
kan er niets meer misgaan! 😉