Visie, originaliteit en toewijding: de kracht van impactvolle marketing

News

In Sparkel Stories delen we inzichten, tips en verhalen die je helpen je marketing naar een hoger niveau te tillen. Kelly De Pourcq (41 jaar), oprichtster van het Ronsische marketingbureau Sparkel Communication, vertelt hoe haar jarenlange ervaring in de marketingwereld en haar ondernemingszin leidden tot haar eigen fullservice communicatiebureau. De kracht van Sparkel? Een no-nonsense aanpak, uiteenlopende expertises en een verregaande persoonlijke betrokkenheid.

Hoe is Sparkel ontstaan?

Ik was dertien jaar lang marketingmanager van de Willy Naessens Group. De passie voor het vak is er al lang en zal er altijd zijn, daar bestaat geen twijfel over. Toch kriebelde het om zelf iets op te starten. Ik kom uit een ondernemende thuis en Willy’s ‘tien geboden’, waarin hij jonge ondernemers motiveert, heb ik minstens honderd keer gehoord. Misschien heeft hij mij zo onbewust overtuigd de sprong te wagen. Ik ben misschien niet meer de jongste spring in ’t veld, maar op ondernemen staat geen leeftijd. Doen wat je graag doet, daar begint het bij.

Wat onderscheidt Sparkel van andere marketingbedrijven?

Bij Willy Naessens ervaarde ik hoe boeiend en tegelijk uitdagend samenwerken met veel verschillende partijen kan zijn. Je moet meerdere keren je verhaal vertellen en de waarden en normen van je bedrijf correct en duidelijk overbrengen. Het vraagt vertrouwen en tijd om de juiste expertise bijeen te brengen. Wat zou ik toen blij geweest zijn met een partner als Sparkel Communication. Want net die zaken probeer ik voor mijn klanten anders te doen: een doelgerichte, hands-on aanpak, heel concreet en toegankelijk, met van meet af aan de juiste mensen aan tafel.

Met Sparkel staan we voor verstaanbare, betrouwbare en toegankelijke marketing. Ik wil af van eindeloze, wollige concepten maar met onze voetjes op de grond impact maken. Daarom zet ik echt in op het fullservice
aspect: klanten hebben bij ons een vast aanspreekpunt. Ze hoeven maar één keer hun verhaal te doen, de rest is aan ons. We werken met experts in verschillende vakgebieden, zowel inhouse als op freelancebasis, die met heel veel passie voor hun vak schakelen in het belang van de klant. Want succesvolle marketing is de juiste mix van creativiteit, strategie en toewijding. Dat is precies wat bij bieden.

Welke tendenzen merk je en hoe anticipeer je hierop?

Er beweegt ontzettend veel. Dat is in marketing niet anders. Vandaag zijn er binnen marketing zo veel mogelijkheden en verschillende vakgebieden dat het quasi onmogelijk is al die skills bij één marketeer te vinden. Slimme bedrijven zien dit al even in, de rest volgt ongetwijfeld. Daarnaast beseffen bedrijven meer en meer dat je zonder marketingstrategie als het ware een ongeleid projectiel bent. Je kan gewoon schieten en hopen dat het lukt, maar dan ben je meestal wel wat centen kwijt of ben je ontgoocheld over het resultaat. Beter is om eerst uit te zoomen en over bepaalde zaken na te denken zodat je gerichter marketing kan voeren.

Een derde tendens is de opkomst van datagedreven marketing. Veel bedrijven investeren in tools en technologieën om hun klanten beter te begrijpen en campagnes te personaliseren. Het gevaar hierbij is dat ze zo gefocust raken op data, dat ze de menselijke connectie uit het oog verliezen. Bij Sparkel
zoeken we altijd een balans. Data is uiteraard cruciaal maar het verhaal achter de cijfers, de emotie en de authenticiteit zijn minstens zo belangrijk. Bovendien verwachten consumenten Bovendien verwachten consumenten steeds meer dat merken hun verantwoordelijkheid opnemen. Dat zie je bijvoorbeeld bij de vele bedrijven die zich willen positioneren als duurzaam, ethisch of maatschappelijk betrokken. Daardoor riskeren ze zich te verliezen in ‘greenwashing’ of ‘purpose washing’. Wij helpen om vanuit kernwaarden te communiceren, zodat een boodschap oprecht en geloofwaardig is.

“Trends zijn interessant maar een doordacht marketingplan is essentieel om relevant te blijven.”

Een laatste trend is de versnippering van communicatiekanalen. Van sociale media tot podcasts en van influencers tot e-mail: het is verleidelijk om overal tegelijk aanwezig te zijn. Dit leidt vaak tot inefficiënte en inconsistente campagnes. Je moet keuzes durven maken en alleen inzetten op kanalen die echt impact hebben op jouw doelgroep.

Trends komen en gaan razendsnel, en bedrijven voelen de druk om altijd ‘mee’ te zijn. Het risico is dat ze reactief worden en hun strategie uit het oog verliezen. Trends zijn interessant maar een doordacht marketingplan is essentieel om relevant te blijven. Onze rol is om bedrijven niet alleen bij te staan als uitvoerder, maar als een strategische partner die helpt om door al die trends heen een helder en duurzaam pad te kiezen.

Als je één tip met de markt moest delen, welke zou dat zijn?

Eerst denken, dan doen. Ik weet het, dat is niet altijd makkelijk. Het zit in onze genen: mensen zijn doeners, zeker in de snelle maatschappij. Veel bedrijven voelen de druk om meteen in actie te schieten: een nieuwe socialmediacampagne, een flashy advertentie of het uitrollen van nieuwe content. Toch is even uitzoomen zo belangrijk. Een doordachte visie ontwikkelen is geen vertraging, maar een investering in duurzame successen. Het voelt misschien als een extra stap, maar uiteindelijk brengt het je sneller naar je doel. Bovendien is een marketingplan geen vaststaand feit, maar een dynamisch gegeven dat zich aanpast aan de markt van vraag en aanbod. Sla het nadenken over je marketingstrategie dus niet over en kleur vooral ook buiten de lijnen van je afdeling. Hoe meer mensen mee zijn in je verhaal, des te beter je plan aanslaat. Op de lange termijn heb je hier gegarandeerd veel voordeel aan.

“Wees eerst een denker, dan pas een doener.”​

Welke ambities koester je voor Sparkel?

Bij Sparkel Communication willen we een langdurige impact maken, zowel bij onze klanten als binnen de marketingwereld. Mijn ambitie is een partner te zijn – en te blijven – waar bedrijven naartoe komen voor meer dan alleen uitvoerende marketing. We willen hun strategische klankbord zijn.

Op korte termijn:

Zoals ik eerder zei: trends zijn vluchtig en er zijn toepassingen waar ik persoonlijk niets mee zou doen. Maar het gaat niet over mij, natuurlijk. Als onze klanten er wel op willen ingaan, moeten wij hen daarbij kunnen helpen. Daarom schoolt elke ‘Sparkel’ zichzelf bij binnen zijn vakgebied. Door hier intern over terug te koppelen blijven we mee en kunnen we voor onze klanten inschatten wat relevant is of net niet. We inspireren elkaar, daar zit volgens mij een deel van onze superkracht. Ik wil ons team dan ook verder versterken met creatieve en strategische talenten om nog meer maatwerk te bieden aan onze klanten. Daarnaast wil ik onze expertise in bepaalde niches, zoals bijvoorbeeld duurzaamheidscommunicatie of digitale innovatie, verder verdiepen.

Op lange termijn:

Mijn droom is om Sparkel uit te bouwen tot een referentie in de sector: een bureau dat niet alleen resultaten boekt, maar ook anderen inspireert door te laten zien dat marketing altijd begint met een doordachte strategie. Ik zie ons als een thought leader die bedrijven blijft uitdagen om bewuster en slimmer met marketing om te gaan.

En misschien wel het belangrijkste: ik wil blijven groeien op een manier die ons DNA bewaart: persoonlijk contact, oprechte betrokkenheid en een onmetelijke passie voor wat we doen. Dat mag nooit verloren gaan, hoeveel we ook groeien. Het is net die spark, die energie, die Sparkel uniek maakt.

“We inspireren elkaar, daar zit volgens mij een deel van onze superkracht.”​

Wie is Kelly?

Met 6 jaar ervaring in de eventsector en 13 jaar als marketingmanager van de Willy Naessens Group is Kelly een expert in haar vakgebied. Die passie deelt ze met klanten en collega’s via haar eigen marketingbureau Sparkel Communication.

Naast gedreven ondernemer is Kelly ook een liefdevolle partner, moeder van Charleau en ondernemer in hart en nieren. Ze houdt van boeken en blogs lezen, lekker eten, reizen maken en nieuwe culturen leren kennen.

Gratis adviesgesprek met Kelly?

Wil je de passie van Kelly en haar team zelf ervaren? Maak kennis met Sparkels manier van werken via een gratis adviessessie van 30 minuten. Plan direct in of mail naar kelly@sparkel.be en let the magic happen.

Misschien vind je deze ook leuk?

Je duurzaamheidscommunicatie verbeteren in 5 stappen

29 januari 2025
- Kelly
Een sterke marketingstrategie is de sleutel tot succes. Maar wat als die strategie niet het gewenste resultaat oplevert?..

5 veelgemaakte fouten bij het opstellen van een marketingstrategie – en hoe je ze voorkomt.

8 januari 2025
- Kelly
Een sterke marketingstrategie is de sleutel tot succes. Maar wat als die strategie niet het gewenste resultaat oplevert?..