Waaraan spenderen Belgen online het meeste geld?

In het derde kwartaal van 2022 kende de Belgische e-commerce een enorme groei. Maar nu de corona-maatregelen zo goed als voorbij zijn, profiteren de Belgen volop nu ze weer kunnen reizen. Waardoor ze tegelijk wel besparen op de aankoop van (luxe)producten.

Hoeveel besteedt de online shopper?

Alle Belgen samen besteedde 3,6 miljard euro online in het derde kwartaal. Dat is een stijging van 12% vergeleken met 2021. Wat wel opmerkelijk is dat het aantal shoppers wel licht daalde: 6,9 miljoen Belgen shopten in het derde kwartaal online (-2%). Samen deden ze 40,9 miljoen online aankopen, evenveel als een jaar geleden. De gemiddelde besteding per online shopper steeg met 14%, van 462 naar 525 euro. Dat blijkt uit BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK voor sectorfederatie BeCommerce.

De online shopper besteedt nog steeds veel geld aan de aankoop van essentiële producten, zoals voeding en dranken. Waardoor die nog een groei kent. Maar de omzet van luxeproducten, zoals kledij, speelgoed en huishoudelektro, daalt. De consument bespaart in een periode van onzekerheid.

Reizen vs. Online shoppen

Anderzijds stijgt de online verkoop van pakketreizen, vliegtuigtickets en accommodaties. “De Belg verkoos dit derde kwartaal ervaringen boven luxeproducten, wellicht is hier ook sprake van een ‘inhaalmanoeuvre’ na de strengere maatregelen van 2020 en 2021 voor reizen en evenementen”, ziet woordvoerder Viktor Nuytten van BeCommerce. “Vooral de reizen stonden heel sterk. Per aankoop spendeert de Belg gemiddeld 799 euro aan pakketreizen en 384 euro aan reizen (vliegtuigtickets en accommodatie) buiten een pakket.”

Daarnaast blijft Bancontact het populairste online betaalmiddel, goed voor 52% van alle online aankopen en 43% van alle online uitgaven. Shoppen doen consumenten nog steeds het vaakst op de laptop, al wint de smartphone verder aan populariteit, goed voor 29% van de online aankopen.

Vier op tien shoppers vindt het gemak om van thuis te bestellen, de belangrijkste reden om online te winkelen. Verzendkosten blijven de grootste drempel voor 35% van de shoppers, toch beduidend minder dan de 45% van een jaar geleden.

 

Bron: www.retaildetail.be