In 5 stappen beter zichtbaar in Google My Business

Als potentiële en bestaande klanten op zoek zijn naar jouw producten of diensten bij jou in de regio, is Google vaak de eerste plek waar ze zoeken. En ik hoef je natuurlijk ook niet uit te leggen dat als jouw bedrijf niet wordt weergegeven op Google, je heel wat opportuniteiten misloopt…

Stap 1: Claim en optimaliseer je Google My Business vermelding

Begin met jouw bedrijf op te zoeken in Google. Normaal zou er dan links een kaartje tevoorschijn moeten komen met het Google My Business profiel van jouw onderneming.

Als jij al de eigenaar bent van het Google My Business profiel dan zal je een andere lay-out zien en kan je direct doorgaan naar de volgende stap.

Als jij nog geen eigenaar bent van het Google My Business profiel dan klik je op ‘Ben je eigenaar van dit bedrijf?’ en volg je alle stappen. En als dit kaartje niet tevoorschijn komt in Google, dan moet je een nieuw Google My Business profiel aanmaken via https://www.google.com/business/.

Stap 2: Voeg aantrekkelijke foto’s toe

Beelden zeggen meer dan woorden. Voeg hierom aantrekkelijke foto’s van je bedrijf toe, dit mogen foto’s van jouw interieur, exterieur, klanten en zelfs personeel zijn. Des te beter je foto’s des te beter welk beeld jouw potentiële klanten zullen hebben van jou. Ze zullen weten wat ze kunnen verwachten als ze jouw bedrijf bezoeken. En in een wereld waarin iedereen elkaar opzoekt voor ze contact hebben met elkaar is dit toch wel een belangrijk gegeven.

Stap 3: Verzamel en beheer beoordelingen

Reviews zijn van gigantisch groot belang voor de geloofwaardigheid van jouw omgeving. Ze creëren niet alleen vertrouwen bij jouw potentiële klanten, ze zorgen ook voor een betere ranking in de Google ranklijsten. Van een win-win gesproken. 😉

Vergeet ook zeker niet om te reageren op alle beoordelingen, of ze nu positief zijn of negatief. Door te tonen dat je actief betrokken bent bij je reviews laat je zien dat je om je klanten geeft en kan je jouw reputatie verbeteren.

Stap 4: Publiceer regelmatig berichten en updates

Door regelmatig  updates te delen laat je zien dat je bedrijf actief is, waardoor je meer betrokkenheid creëert bij bestaande en potentiële klanten. Deel updates over promoties, evenementen of andere relevante informatie. En blijf top of mind bij jouw doelpubliek.

Stap 5: Gebruik de cijfers uit ‘Prestaties’ voor inzicht en optimalisatie

Als je jouw bedrijf opzoekt in Google krijg je een menu te zien met verschillende onderdelen. Klik hier op prestaties om meer inzicht te verwerven over hoe goed je Google My Business profiel scoort.

Gebruik deze gegevens om te begrijpen hoe goed je vermelding presteert en waar je kan verbeteren. En hierop kan je jouw strategie aanpassen waardoor je blijft werken aan het vergroten van je zichtbaarheid.

Als je deze 5 stappen volgt zal jouw zichtbaarheid op Google My Business aanzienlijk verbeteren. Het kost wat tijd en moeite, maar de beloning is het meer dan waard! Meer lokale zichtbaarheid klinkt als muziek in de oren, toch?